alpinerock.sk

SLOVAK MOUNTAINEERING TEAM

ARWT (ALPINE ROCK WINTER TRAINING) 2019 / SLOVAKIA

Ďalšou dlho plánovanou akciou z dielne Alpine Rock bol zimný kurz zameraný na lezenie ľadopádov. Na lezenie ľadov som sa chystal už minulú zimu, ale pre zranenie členku som sa k tomu nedostal, takže som sa tešil ako pes na hračku.

V piatok večer sa naša 10-členná grupa stretáva v malom penzióne v Poprade. Keďže času je málo, zhadzujem rýchlo batoh na izbe a idem do jedálne, kde už majú Peťo s Ferom nachystaný projektor a prezentácie. Niekoľko hodín načerpávam teoretické poznatky a zisťujem, prečo je lezenie ľadov naozaj nebezpečný šport. O polnoci sa konečne dostávam do postele a nastavujem budík na skorú  rannú hodinu, veď spánok sa preceňuje.

Ráno sa stretávame pri aute. Niektorí spachtoši nám ešte chýbajú, tak rozdávam sixpack piva medzi ľudí, keďže ich majiteľ tu ešte nie je. Nuž keď človek neskoro chodí… Nasadáme do áut smer Starý Smokovec. Predpoveď na víkend vyzerala biedne: teplo, zamračené, sneženie. Našťastie sa predpoveď s realitou ani trochu nezhodovala a my sme si mohli užiť východ slnka a krásne inverzie.  V polovici cesty na Zamkovského chatu odbáčame do lesa a vynárame sa pri zamrznutom vodopáde. Bol som trochu skeptický ohľadom zamrznutých vodopádov, nakoľko bolo celý týždeň teplo. Ale v Tatrách sa ľad udržal.

Vybaľujeme laná, cepíny, skrutky do ľadu a iný materiál, nazúvame mačky a naťahujeme si sedáky. Peťo naťahuje prvé lano a vysvetľuje nám ako sa správne liezť aby sme lezenie prežili a nenadreli sa ako kone. Následne vybuduje štand o strom nad ľadopádom, na ktorom je už pripevnená reťaz. Chalani vytiahli hore aj ďalšie laná a vybudovali aj druhý štand.  Naša početná skupina sa púšťa do lezenia. Medzitým si zvyšní účastníci kurzu skúšajú vytvoriť v ľade Abalakove hodiny pomocou skrutiek, prusíku a šťáradla. Následne testujeme jeho pevnosť skupinovým zaťažením. Z popadaných kusov ľadu varíme čaj, vifonky a občas sa zahrejeme dúškom zázvorovice.

Konečne prichádza moja chvíľa. Beriem do ruky nové Black Diamondy, pripínam na bungee laná a začínam liezť. Rozpamätávam sa na teoretické poznatky z večera. Prvých pár zaseknutí cepínov je rozpačitých, ale rýchlo prichádzam na to ako ich správne zasekávať a chytať. Púšťam na Peťa zopár pekných projektilov, ale ten už s pokojom majstra iba trochu uhýba hlavou aby sa padajúcim ľadom vyhol. Cepíny  sa niekedy ťažšie vyťahujú z ľadu ako sa doň zasekávajú. Pred posledným úsekom si uvedomujem, že je to celkom makačka a využívam dobré miesto na státie aby som si trochu oddýchol. Počúvam zvuky tečúcej vody pod ľadom. Vyleziem posledný kúsok kde sa už bojím sekať do ľadu silou, nakoľko je v zlom stave a využívam už vysekané diery. Suma sumárum som si lezenie veľmi užil a už sa teším na ďalšiu možnosť vyliezť si ľadopády.

Kým sme sa všetci vystriedali na dvoch lanách už bolo poobedie. Prichádzajú ďalšie skupiny lezcov a my sa pomaly balíme. Dúfam, že si po nás ešte zaliezli. Odchádzame rozbití ako ľadopád, ktorý sme liezli. Cestou späť si robíme prestávku na Bilíkovej chate. Večer sa dohadujeme čo s načatým víkendom, keďže kvalita ľadu by v nedeľu pravdepodobne nebola ideálna na lezenie.  Tu sa naše cesty rozdeľujú. Polovica skupiny sa chystá navštíviť Beliansku jaskyňu a v druhá polovica, v ktorej som aj ja, sa pokúsi o výstup na Lomnický štít. Ale to už je iný príbeh.

Martin Horčík

Členovia akcie: Andrej Fabiankovič, Martin Škrabák, Lucia Palicová, Martin Horčík, Zuzana Loncová, Darina Tomašcová, Miroslav Kormoš, Peter Matušík, František Nemec, Peter Babjak