alpinerock.sk

SLOVAK MOUNTAINEERING ORGANIZATION

MRC2 (MOUNTAIN RESCUE CAMP) / SLOVAKIA

Zimná časť záchranárskeho kurzu Montain Rescue Camp v podaní Horskej služby Malá Fatra s profesionálnymi záchranármi.

Prvý februárový víkend v roku 2019 sme sa zúčastnili zimného kurzu Mountain Rescue Camp 2.  Bola to výborná nadstavba jesenného MRC 1. Mali sme možnosť ukázať, čo si pamätáme z prvého kurzu a naučiť sa riešiť život ohrozujúce situácie v zimných podmienkach.

Po príchode na Dom horskej služby sa stretávame s ostatnými členmi Alpine Rock  a takisto aj zopár známymi ľuďmi z jesenného kurzu. Po krátkej socializácii sa presúvame do jedálne, kde začínajú prvé prednášky. Nasávame vedomosti o tom, aké situácie nás (nielen) v zimnom období môžu stretnúť a ako ich riešiť.  Po prednáškach prichádza večera, na ktorú sa teším, keďže mi pri tom rozmýšľaní už celkom vyhladlo.

V sobotu ráno si po raňajkách berieme balíčky so studeným obedom a vyrážame do terénu.  Po krátkom asfaltovom úseku odbáčame v Štefanovej na modrú turistickú značku smer Chata pod Grúňom. Brodíme sa hlbokým mokrým snehom, ktorý sa miestami mení na potok. S topánkami plnými snehu a vody prichádzame na miesto činu.  Na prvom stanovišti nám inštruktori ukazujú rôzne metódy vybudovania štandov v snehu s využitím bežnej turistickej výbavy ako je batoh, čakan, lopatka alebo napríklad aj lyže. Skúšam si vybudovať štand z lopatky a následne skupinovo testujeme jeho pevnosť štýlom „ťahal dedko repku“. Drží!  Zostalo nám trochu času pred ďalším stanovišťom, ktorý veľmi efektívne využívame na občerstvenie na chate.

Na druhom stanovišti preberáme s inštruktorkou Ivkou prvotné a druhotné  vyšetrenia a čo robiť ak sa niekomu v teréne stane úraz.  Počasie sa začína zlepšovať, síce fúka silný vietor, ale aspoň začalo pršať. Ďalšie hodiny v daždi trávime nacvičovaním vyťahovania turistov z trhlín a improvizovanými transportnými prostriedkami. Rozmýšľam či sa u mňa nezačína prejavovať prvý stupeň podchladenia. Cestou dole sa zastavujeme v Štefanovej v miestnom pohostinstve, trochu sa zohriať a vyschnúť.  Stretávame tu aj ľudí z iných skupín. Po príchode na Dom HS Malá Fatra ešte stíham krátky tréning viazania uzlov, z ktorého sa veľmi teším. Uzly ma držali až do neskorého večera.  Po večerných prednáškach prichádza tradičná socializácia a zábava.

V nedeľu ideme naostro. Tým samozrejme  nemyslím ako nás Pán Boh stvoril, ale  čakajú nás modelové situácií, kde si môžeme precvičiť, čo sme sa reálne naučili na oboch kurzoch. Počas štvorhodinovej prechádzky natrafíme na 6 zranených a na živote ohrozených osôb. Máme to dnes ale šťastie! Úspešne sme ale zachránili päť ľudí a jedny lyže, takže celkové skóre hodnotím pozitívne. Premýšľanie v krízových situáciách, tímová spolupráca, pochopenie kladky, ale aj kopec zábavy. To bol posledný deň na MRC 2, ktorý som si užil asi najviac.

Otázka na záver: Viete ako sa privoláva vrtulník ? Pomôcka: (“Tady orel ! “ to nie je)

Martin Horčík

Členovia akcie: Andrej Fabiankovič, Martin Škrabák, Lucia Palicová, Tatiana Vančová, Martin Horčík, Peter Babjak