alpinerock.sk

SLOVAK MOUNTAINEERING TEAM

Baníkov 2178 (VHT) / Slovakia

Náročný zimný výstup na Tri Kopy a Baníkov. Tak znel pôvodný názov a popis akcie, ktorá sa uskutočnila 12.1.2020. Či bola trasa alebo náročnosť výstupu zhodná s pôvodným zámerom sa dočítate z nasledujúcich riadkov. Ak by vám náhodou nestačila imaginácia, môžete jej pomôcť tentokrát naozaj bohatou fotogalériou.

Samotná akcia začala už v sobotu večer príchodom na Žiarsku chatu, kde sme sa ubytovali v parádnej nocľahárni. Cestou na chatu sa Peťo pýtal každého, či by nemal požičať SD kartu, pretože si vzal fotoaparát, ale kartu doň zabudol doma. Prezrite si fotografie a posúďte sami – nebola by škoda toľkých pekných fotiek? Našťastie sa na chate našiel jeden dobrák, ktorý bol za polliter tekutého chleba ochotný požičať nám jednu kartu zo svojho arzenálu, za čo sa mu aj touto cestou chceme poďakovať.

O šiestej ráno zvoní budík, ale Peťo rozkazuje, aby sme si ešte trošku pospali, lebo všetkých pobudíme. Či to bolo naozaj zo súcitu sa už asi nedozvieme. V každom prípade, aj napriek neplánovanému rannému leňošeniu už pred 7:30 pred chatou obúvame mačky a vyrážame. Hneď na úvod nás čaká strmé stúpanie na Príslop, z ktorého to už je na Baníkov asi iba 500 metrov. Vedie nás gpx trasa, ktorá je však, ako sa ukázalo, značne nepresná a tak sme sa v spodnej časti brodili cez hlboký sneh a kosodrevinu, čo nás značne zbrzdilo a obralo o množstvo síl.

Po vyslobodení sa z kosodrevinového zajatia v spodnej časti centrálneho žľabu Príslopu konečne nachádzame správnu a schodnú cestu. Po rebre Príslopu vystupujeme až na jeho vrchol, kde si obliekame sedáky, berieme do rúk zbrane a pokračujeme smerom na Baníkov. V týchto miestach už je terén miestami náročnejší, ale podmienky sú vynikajúce a tak o chvíľu stojíme na vrchole Baníkova.

Samozrejme, chvíľou tu nemožno rozumieť chvíľu v letnom slova zmysle, pretože v zimnom období trvá prekonanie rovnakého úseky trasy násobne viac ako v lete, aj za perfektných podmienok.

Z Baníkova pokračujeme ďalej po hrebeni Roháčov smerom na východ. Hrebeň je náročný a poriadne exponovaný, na jednom mieste zlaňujeme a na inom zas využívame istenie lanom. Na hrebeni vládnu viac jarné ako zimné podmienky, mnohé reťaze ani nie sú pod snehom. Pomaly a opatrne postupujeme ďalej po hrebeni až do Lúčneho sedla pod Hrubou Kopou, odkiaľ  počas západu slnka zostupujeme na Žiarsku chatu.

Pri jednom orosenom na chate a potom počas cesty domov vo vlaku zhodnocujeme výstup: „Bola to veru dobrá škola.“ „Som rád, že som bol.“ „Podmienky boli vynikajúce, z tohto budem fungovať celý týždeň“. Veru, nečakali sme, že nám to iba do Lúčneho sedla zaberie celý deň. Tri Kopy sme nezdolali, takže už asi mám (a určite nie len ja) námet na ďalšiu akciu.