alpinerock.sk

SLOVAK MOUNTAINEERING TEAM

Končistá 2535 (VHT) / SLOVAKIA

V pokračovaní seriálu za najvyššími sme tento krát dosiahli vrchol Končistej. Podvečerné piatkové stretnutie na Štrbskom plese s členmi Alpine Rock znamenalo príjemné posedenie pri pive v dobrej nálade a prípravu na výstup.

Následné ráno vyrážame smer Popradské pleso. Turistickými chodníkmi sa dostávame až k raňajkám na Majláthovej chate. Posilnení pokračujeme serpentínami do sedla pod Ostrvou odkiaľ odbáčame smerom na vrchol Tupej kde už panuje silný vietor a teploty značne nižšie ako na úvode. Vietor spolu s mračnami nám zakrýva náš zvolený cieľ a len misetami nám odokrýva časti Končistej.

Zostup do Lúčneho sedla sprevádza menší labyrint veľkých a ešte väčších kameňov, ktoré je nutné popreskakovať, podliezť alebo obísť. Dostávame sa na ešte stále neroztopené snehové polia a pohľadom hľadáme najschodnejšiu cestu na vrchol.

Žľab Končistej je pokrytý miestami ešte viac ako metrovou vŕstvou snehu a preto volíme stúpanie na vrchol kamenným terénom aj napriek tomu, že sme vybavení cepínmi a mačkami.Zo začiatku menšie suťoviská sa postupne menia na stále väčšie balvany ktoré sa ku koncu už menia na príjemné lezecké pasáže. Vzhľadom na poveternostné podmienky si už aj pri tejto obtiažnosti musíte dávať obrovský pozor na nárazový vietor, ktorého neustátie by mohlo mať fatálne následky.

Preliezeame vrchol a dostávame sa až k nákove na ktorú sa všetci tešili najviac. Troma lezeckými krokmi sa dostávame na jej vrchol, kde vytvárame vrcholové fotky a pre silu vetra sa pomaly aj poberáme nadol. Ten už schádzame snehovým žľabom, kde je potreba poznať techniku brzdenia cepínom.

Po dvadsiatich minútach sa opäť nachádzame v Lúčnom sedle, odkiaľ sa menšou obkľukou napájame na červenú značku magistrály a Ostrvou schádzame späť na Popradské pleso.

Po príchode nás čaká už len osvieženie na chate a príchod na zastávku TEŽ. Pekná akcia po ktorej úspechu môžeme plánovať výstup na ďalšieho velikána Vysokých Tatier.

Peter Babjak

Členovia akcie: Tatiana Vančová, Monika Staňová, Ján Lehen, Viatalii Izai, Peter Babjak